Ontwikkelingen

Ruimtelijk domein

Leidschendammerhout
Het Leidschendammerhout is een langgerekt natuur- en recreatiegebied met bossen, grasland, riet en plassen. Het maakt deel uit van het gebied Duin, Horst en Weide (DHW), de groene buffer tussen de Haagse en Leidse. Door deelname aan de Landschapstafel DHW werken meerdere partijen aan versterking van de groene kwaliteit van het DHW-gebied. De komende jaren doen zich naar verwachting binnen het Leidschendammerhout meerdere groene ontwikkelingskansen voor. In dat geval is een gebiedsvisie nodig alsook een raming van de kosten van vergroeningsmaatregelen.
In het waterwingebied van Dunea wordt momenteel onderzoek gedaan naar mogelijkheden om de drinkwatervoorziening in droge warme perioden te waarborgen. Waterwinning uit plassen en vaarten, waaronder de Vliet, maakt deel uit van het onderzoek. Het Leidschendammerhout is één van de onderzochte locaties. Zonder nu vooruit te lopen op dit onderzoek en de bestuurlijke weging daarvan, kan nu al worden gesteld dat de ruimtelijke inpassing van een drinkwatervoorziening in het Leidschendammerhout of elders een zeer zorgvuldige ruimtelijke inpassing vraagt.

Herontwikkeling woonoord Duivenvoorde
Met de St. Woonoord Duivenvoorde is in december 2023 gekomen tot een IOK. Thans wordt de haalbaarheid onderzocht van het initiatief om ca. 125 ouderenwoningen (100% in de sociale huursector) aan de woningvoorraad toe voegen. Onderdeel hiervan is het uitwerken van de dekking van de verwachte onrendabele top op het project, de door de Stichting gevraagde gemeentelijke bijdrage uit het Sociale Vereveningsfonds en een mogelijke grondverkoop door de gemeente aan de Stichting. Ook zal onderzocht worden of de herinrichting van de omliggende openbare ruimten ten behoeve van het project voor rekening van de gemeente verricht kan worden. Op dit moment wordt gewerkt aan een bouw- en inrichtingsplan voor de herontwikkeling van de openbare ruimten. De uiteindelijke resultaten over de haalbaarheid worden naar verwachting in het derde kwartaal van 2024 voorgelegd aan college en raad. Er is thans nog geen scherp beeld te verkrijgen over de financiële businesscase. De mogelijke financiële bijdragen van de gemeente wordt deels gedekt uit het door de Provincie Zuid-Holland toegekende projectsubsidie Woonoord Duivenvoorde blok 1 van € 250.000.

Gebiedsontwikkeling Overgoo/Fleetpark
Een belangrijke voorwaarde voor de subsidie is de cofinanciering door de gemeente. Dat betekent dat de raad zal moeten instemmen met de cofinanciering van de helft van het tekort. Het tekort bedraagt € 8.764.801, ofwel de cofinanciering bedraagt 50% daarvan is € 4.382.401. Dit tekort is gebaseerd op de kostenramingen voor realisatie van het recent vastgestelde Stedenbouwkundig plan en op een recente complexwaarde taxatie. Als de subsidie toegekend wordt dan zal het bedrag in een keer aan de gemeente uitgekeerd worden. Dit is gunstig voor de liquidatiepositie van de gemeente.
Voor de bovenwijkse voorzieningen in het plan geldt dat 68 % van de totale kosten ad € 1.445.766, toerekenbaar is voor de subsidie, dus € 983.121. Het gaat dan om de aanpassing van het kruispunt Overgoo en de Westvlietweg en de verbetering van het park tussen Overgoo en de Oude Bleijk. Het resterende deel (32 %) van deze kosten, komt volledig voor rekening van de gemeente en bedraagt € 462.645.

Hoogvliet Klaverweide
Dit project verkeert in de verkennende fase: Sloop van de bestaande supermarkt en aangelegen winkels ten behoeve van de realisatie van een parkeergarage, nieuwe supermarkt (incl. winkels) en woningbouw op de supermarkt. Naar verwachting wordt na de zomer een intentieovereenkomst tussen de gemeente en initiatiefnemer Hoogvliet Vastgoed getekend.

Ontwikkeling buitenlocatie Stadsbeheer
Het voornemen bestaat om dit project op te nemen in het maken van een gebiedsvisie voor de Veurse Achterweg, waarbij onder meer de eigendommen van Fugro worden betrokken.

Bedrijfsverzamelgebouw Herenstraat
Herenstraat 42 wordt verkocht aan een ontwikkelaar. Deze ontwikkelaar realiseert een ondergrondse parkeergarage, een nieuwe Hoogvliet supermarkt, woningbouw en een bedrijfsverzamelgebouw. De gemeente is de beoogd eigenaar van het bedrijfsverzamelgebouw. Dit gebouw wordt tegen een kostendekkende huur verhuurd aan (startende) ondernemers.

Actieplan Verkeersveiligheid
In 2024 komt het Actieplan Verkeersveiligheid naar buiten. Te nemen maatregelen om de verkeersveiligheid en leefbaarheid te vergroten kunnen naar verwachting worden gedekt uit de reserve Mobiliteit. Het in 2023 genomen kabinetsbesluit om een groot aantal rijksprojecten te pauzeren, waaronder het project A4 Haaglanden / N14, heeft waarschijnlijk tot gevolg dat de druk op het autoverkeer het lokaal wegennet toeneemt en daarmee de verkeersveiligheid en leefbaarheid meer onder druk komen te staan. Het gevolg hiervan kan zijn dat de komende jaren additionele middelen nodig zijn om de verkeersveiligheid en leefbaarheid in de gebieden rondom de lokale wegen niet te later verslechteren. Deze ontwikkeling is nu nog niet te vertalen in een extra impuls.

Basisontwerp verkabeling hoogspanningstracé
Voor het ondergronds brengen van de hoogspanningslijnen (verkabeling), start in het voorjaar van 2024 de fase van het basisontwerp. Deze fase duurt standaard zo’n 2 jaar. Het basisontwerp zal beter zicht geven op de definitieve kosten van de verkabeling. Dit zal waarschijnlijk leiden tot een bijstelling van de bestemmingsreserve ondergrondse hoogspanningskabels door indexeringen van afgelopen jaren.

Beheerplan wegen
Op dit moment wordt er gewerkt aan de actualisatie van het beheerplan Wegen. De voorganger van het beheerplan Wegen, het integraal beleidsplan Wegen, liep tot en met 2023. Voor 2024 en verder is er daarom een nieuw plan nodig. De verwachting is dat er aanvullende budgetten nodig zijn van ongeveer € 2 mln. Dit zal verder worden gespecificeerd en via een afzonderlijk BBV ter besluitvorming worden voorgelegd.

Beheerplan sport
Voor het onderhoud van de buitensportaccommodaties wordt een beheerplan opgesteld voor het dagelijkse en het groot onderhoud. Het groot onderhoud bestaat voor een groot deel uit renovatie/vervangingen van de aanwezige sportvelden. De huidige methode is dat de vervangingen uitgevoerd worden door een krediet beschikbaar te stellen. Het nadeel hiervan is dat dit niet flexibel is en er niet snel gehandeld kan worden op afkeuring van velden. Door de kredieten te vervangen voor voorzieningen zijn we flexibeler en voldoen we beter aan de regels van de financiële verordening. Een voorstel om de kredieten te vervangen door een voorziening is in voorbereiding en zal het tweede of derde kwartaal naar de raad komen.

Wateroverlast natuurgrasvelden
De natuurgrasvelden 4 en 7 op sportpark ’t Loo hebben te maken met wateroverlast waardoor het gebruik van de velden onzeker is. Op dit moment wordt er gezocht naar de oorzaak. Een mogelijke oplossing is om de beide natuurgrasvelden te vervangen door kunstgrasvelden.

Deze pagina is gebouwd op 06/12/2024 13:18:33 met de export van 06/12/2024 13:12:56