Programma Overige onderdelen | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|
Exogene en autonome ontwikkelingen | ||||
Afschaffen opschalingskorting | -2.025 | 2.700 | 2.700 | 2.700 |
Stelpost BTW compensatiefonds | 700 | 700 | 700 | 700 |
Subtotaal | -1.325 | 3.400 | 3.400 | 3.400 |
Ombuigingen | ||||
Doorlichting begroting (actie arendsoog) | 400 | 400 | 400 | 700 |
Subtotaal | 400 | 400 | 400 | 700 |
Loon- en prijsontwikkeling | ||||
Aanpassen batenbudgetten aan prijspeil 2025 | 1.318 | 1.326 | 1.326 | 1.326 |
Aanpassen lastenbudgetten aan prijspeil 2025 | -4.407 | -4.403 | -4.390 | -4.305 |
Loon- en prijscompensatie Gemeentefonds prijspeil 2025 | 6.048 | 5.961 | 5.947 | 5.853 |
Subtotaal | 2.959 | 2.884 | 2.883 | 2.873 |
Totaal programma Overige onderdelen | 2.034 | 6.684 | 6.683 | 6.973 |
Bedragen x € 1.000 |
Toelichting
Exogene en autonome ontwikkelingen | |
---|---|
Afschaffen opschalingskorting | Met de Voorjaarnota van het Rijk is besloten dat de oploop van de opschalingskorting vanaf 2026 structureel wordt geschrapt. In ruil daarvoor worden gemeenten in 2025 éénmalig gekort. De definitieve verwerking vindt plaats na ontvangst van de meicirculaire. Vooruitlopend daarop is deze stelpost opgenomen. |
Stelpost BTW compensatiefonds | Gemeenten kunnen in de ramingen van hun begrotingen rekening houden met de ruimte onder het plafond van het BTW compensatiefonds (BCF), omdat deze altijd achteraf wordt uitgekeerd aan gemeenten. Omdat de hoogte van deze ruimte onzeker is zijn in het verleden afspraken tussen de gezamenlijke toezichthouders en BZK gemaakt over wat een reële hoogte van deze ruimte is. Afgesproken is dat de laatst gerealiseerde ruimte onder het BCF-plafond de maximaal toegestane ruimte is die gemeenten mogen ramen in hun begrotingen. Deze gerealiseerde ruimte wordt bekendgemaakt in de meicirculaire. Vooruitlopend op de meicirculaire wordt een stelpost hiervoor opgenomen. |
Ombuigingen | |
Doorlichting begroting (actie arendsoog) | Jaarlijks wordt de zogenaamde actie arendsoog gehouden. Hierbij wordt de gemeentelijke begroting doorgelicht. Door jaarlijks budgetten aan te passen aan een realistisch uitgavenniveau worden de gemeentelijke middelen zo efficiënt mogelijk ingezet. |
Loon- en prijsontwikkeling | |
Aanpassen batenbudgetten aan prijspeil 2025 | De verwachte inflatie heeft gevolgen voor de gemeentelijke inkomsten in 2025. Deze worden jaarlijks bijgesteld aan de inflatie. Om die reden wordt er voor de verwachte stijging van de gemeentelijke baten in deze kadernota een stelpost opgevoerd, waarbij de nadere invulling plaatsvindt in de programmabegroting 2025-2028. |
Aanpassen lastenbudgetten aan prijspeil 2025 | In deze kadernota zijn stelposten opgenomen om de loon- en prijsstijgingen op te kunnen vangen. Deze indexeringspercentages zijn gebaseerd op de verwachte loon- en prijsstijgingen zoals opgenomen in het Centraal Economisch Plan 2024 van het Centraal Planbureau. Bij het opstellen van de programmabegroting 2025-2028 worden deze uitgewerkt. |
Loon- en prijscompensatie Gemeentefonds prijspeil 2025 | Jaarlijks wordt in de meicirculaire gemeentefonds bekendgemaakt welke prijscompensatie de gemeenten ontvangen voor een komend begrotingsjaar. Vooruitlopend op de bekendmaking van deze inflatie bij de meicirculaire 2024, is op basis van het Centraal Economisch Plan 2024 een inschatting gemaakt van de loon- en prijscompensatie die de gemeente mag verwachten van het Rijk. |